Monday, January 7, 2013

TAHUN 2013

Terasa lama tidak blogging, ikut mood dan masa aku jek kan. Sebab aku bukanlah seorang penulis yang baik atau novelis yang cemerlang dalam penulisan. Tapi aku percaya dan yakin dengan apa yang aku lakukan. Semua orang mempunyai cita-cita, sama ada tinggi atau tak dan semua itu ikut kemampuan dan kesungguhan seseorang untuk mencapainya. Tahun 2013 adalah tahun yang aku boleh katakan agak mencabar bagi aku untuk menghadapinya. Beban tugas sebagai jurutera makin bertambah dan ada juga misi utama yang aku perlu capai dalam tahun ini iaitu MISI5000, yang mama misi ini adalah sebagai matlamat sasaran untuk aku capai pendapatan sampingan sebanyak RM5000 sebulan. Nah ! Pada mulanya macam mustahil untuk aku capainya melainkan aku berhenti kerja dan cari kerja di swasta, sudah pasti gaji bulanan aku lebih dari itu. Tiada apa yang mustahil untuk dilakukan jika kita dapatkan setkan minda dan usaha ke arah matlamat itu. Sekarang kemajuan pencapaian usaha aku telah capai 72% yang mana untuk aku memastikan ianya kekal aku perlu melipat gandakan usaha aku dalam meyimpan dan juga menjalankan perniagaan latihan aku, dan aku sentiasa berharap dan berdoa agar sentiasa dapat melaksanakan yang terbaik untuk diri aku dan juga keluarga aku. Penubuhan DEC (Dynamic Excellent Consultancy) secara kebetulan yang mana ianya idea bersama rakan sepejabat, mana taknya kalau fikiran kita asyik berfikir dan berfikir bagaimana untuk mencari pendapatan sampingan, timbullah macam-macam idea untuk melaksanakannya, sama ada ianya berhasil atau tidak bergantung kepada usaha kita untuk merealisasikannya. Apa yang penting ialah kita kena rajin berusaha tanpa putus asa. Aku harap dan sentiasa berdoa dengan kewujudan DEC ini dapat membantu aku dalam mencapai misi-misi aku.

Hujung tahun 2012, aku telah bermimpi yang mana diri aku telah menjejakkan kaki di Mekah, aku dapatkan rasa ketenangan bila dalam mimpi aku itu telah menjejakkan kaki ke sana. Dan macam biasalah aku meletakkan ianya sebagai satu misi untuk aku pergi ke sana dan aku namakan misi tersebut dengan MISI LAMBAH (Misi Lambaian Kaabah). Semoga dengan misi ini dapatlah aku membawa isteriku tercinta dan anak-anak serta mak abah kedua-duanya. Itulah niat aku sebagai seorang suami, papa dan juga anak. Untuk mencapai segala misi-misi aku, strategi dan perancangan perlu digariskan agar tidak tersasar. Jadual Asas Hidupku telah aku keluarkan untuk diri aku agar dapat menyusun waktu aku bekerja. 
















No comments: