Thursday, July 3, 2014

Abah...



Sekian kali, mak warded lagi untuk kes yang lain. Dah bahagian dia untuk hadapi semua ini. Dan ini juga peranan kami adik beradik untuk berbakti pada kedua ibubapa selagi ada hayat dikandung badan. Gunakanlah peluang sebaik mungkin untuk menunaikan tanggungjawab walaupun sekelumit kuman kalau hendak dibandingkan dengan pengorbanan yang mereka telah lakukan untuk kami semua. Abah sejak kami kecik memang garang, kalau belakang tak berbirat kena pukul bukan abahlah namanya. Abah hanya berkerja mengutip sampah dan menyapu sampah dipasar malam, dengan gajinya yang tidak seberapa mampu untuk membesarkan kami, menyekolahkan kami. Abah bukan jenis yang suka meminta-meminta dengan orang lain atas kesusahannya yang dialaminya. Walaupun arwah atuk mempunyai banyak harta dan duit, walaupun adik beradik abah yang lain mempunyai kerjaya dan perniagaan yang stabil. Namun abah mencari mengunakan tulang empat keratnya, berpanas dan berhujan. Pada usianya yang kini menjejaki 64 tahun, nampak fizikal masih kuat dan bertenaga. Tapi kesihatan mental dah mulai susut, abah mengalami “short term memory lost”. Abah tidak mampu untuk menguruskan hal-hal mak di hospital, tidak mampu untuk berurusan dengan doktor berkaitan dengan mak. Dengan usia sebegitu aku memang hanya mengharapkan dia menemani mak seberapa lama yang abah mampu. Untuk urusan lain, biar aku dan adik beradik yang lain uruskan. Consent untuk rawatan dan procedure mak pun di bawah tanggungjawab aku, segala persoalan yang berkaitan dengan mak semua aku usulkan…aku kena meletakkan diri aku yang menghadapi kesaikatan yang mak sedang lalui, supaya doktor-doktor di PPUM dapat membuat diagnose yang tepat untuk mak….

….dengan usia abah, biarlah abah sentiasa dengan mak untuk menemani setiap masa dan saat. Cuma kadang-kadang bila aku tengok dia keletihan, aku akan bawa balik ke rumah agar dia boleh berehat dengan sempurna, tapi almaklumlah tidak biasa dengan rumah anak-anak, memang kekok abah dibuatnya. Abah tetap Abah…

1 comment:

azilan said...

banyak bersabar fait