Sunday, September 14, 2014

Hijrah...

Assalamualaikum

Lama tidak menulis, sibuk dengan research project memang tidak menang tangan aku dibuatnya, belum lagi buku-buku yang hendak ditulis dan diterbitkan. Masa memang hendak difikirkan tidak mencukupi tapi aku cuba untuk menyeimbangkannya agar insan-insan yang berkepentingan disekeliling aku mendapat perhatian daripada aku. Dan juga masyarakat sekeliling aku dan juga saudara se-Islam aku diseluruh dunia mendapat manfaat daripada aktiviti yang sedang aku lakukan. 

Banyak perkara yang telah berlaku dalam diri aku sejak kebelakangan ini, dan aku perlu tabah untuk menghadapi dan mengharunginya. Tidak mudah untuk aku laluinya tetapi aku ada isteri dan anak-anak yang sentiasa memberi senyuman apabila keletihan membuatkan aku bersemangat kembali. Aku perlu berada dilandasan yang betul agar aku tidak tersasar daripada matlamat yang telah aku rancang. Untuk mencapai matlamat tersebut banyak perkara yang telah dan akan aku lalui. Memang benar, untuk mengecapi sesuatu kejayaan, pengorbanan perlu dilakukan. Kejayaan dibayar dengan pengorbanan. 

Hijrah kali ini memang tidak dirancang atau diduga, namun mungkin ianya telah ditakdirkan oleh Allah SWT untuk kami sekeluarga melaluinya. Ianya bukan sesuatu yang sukar untuk ditakulkan oleh insan yang normal. Mungkin sudah tiba masa, penumpuan pada keluarga dan 9/10 punca rezeki perlu dilakukan. Pada asasnya agak sukar untuk memikirkan apa strategi yang perlu dibuat, namum ianya perlu satu diskusi dari hati ke hati agarnya ianya dapat diseimbangkan keperluannya di dalam kehidupan keluarga kami.

Pada aku, keluarga terutama the iman's menjadi keutamaan kami, segala keperluan dan pengisian ilmu pengetahuan tentang agama dan kehidupan menjadi agenda utama aku dan isteri. Memang aku tidak berkebolehan dalam mendidik secara inklusif pada mereka tetapi aku cuba untuk menjadi yang terbaik untuk mereka dan memberikan yang terbaik untuk mengisi diri mereka dengan segala ilmu yang diperlukan untuk menghadapi cabaran dan dugaan mereka pada masa mendatang...

Next Hijrah 2.....

No comments: