Tuesday, October 21, 2014

Mak (1962-2014)

Akhirnya mak pergi jua setelah hampir 5 bulan menderita sakit “pancreatic cancer (advanced stage)”. Sedih memang teramat sedih, terasa kehilangan besar dalam hidup. Belum puas untuk memberikan khidmat bakti sebagai anak. Mak telah dibenar pulang selepas Dr. Kong JK (PPUM) menyatakan untuk merujuk mak kepada Palliative Care. Sebab segala medication yang diberikan pada mak tidak mampu untuk merawat jangkitan kuman yang sentiasa membuatkan mak check-in dan check-out di PPUM. Kalau nak tahu tentang Palliative Care boleh google info tentangnya, bahasa paling mudah yang boleh aku sebutkan di sini ialah satu rawatan “non-active medication” di mana pesakit diberi rawatan yang selesa untuk menghabiskan sia-sia hidupnya atau menyediakan diri pesakit dan keluarga pesakit untuk menunggu saat-saat kematian pesakit.

Aku telah berbincang dengan adik-beradik agar berkumpul dan bercuti bersama. Mak dan Abah teringin nak bercuti bersama satu keluarga. Kami pilih PD sebagai destinasi percutian kami sebab beberapa faktor yang membataskan mak untuk bergerak sana sini. Lagipun mak ada buat korban daripada hasil mak bekerja dulu, korban tersebut dilakukan di kampong (Tanjung Bidara). Seperti yang dirancang kami berkumpul bersama di banglo sewa di PD. Petang Sabtu (4/7/2014) kami bawa mak lepak kat pantai Teluk Kemang sambal mak tengok cucu-cucunya bermain dan mandi pantai. Mak banyak termenung melihat jauh ke arah pantai, mungkin mak sedang merasai apa itu sakaratul maut yang telah dijanjikan oleh Allah SWT kepada hambaNYA. Mak tidak menunjukkan tanda-tanda yang sakit belakang atau mengeluh cepat penat. Cuma mak kesejukan bila ditiup hembusan angin laut.

Kesokkan harinya kami pulang ke Durian Tunggal, rumah yang kami beli untuk mak dan abah. Hajatnya selepas abah pencen nak tinggal kat Melaka tapi tidak kesampaian. Cuma balik sekali sekala untuk lepak dan bersihkan rumah dihujung minggu. Bila mak balik, ramai saudara mara dan adik-beradik mak datang melawat mak. Mak sebelum sakit memang selalu ambil tahu dan ambil berat tentang orang-orang disekelilingnya, ada berita tentang orang lain sakit atau meninggal, sudah pasti mak orang yang paling sibuk untuk pergi menjenguknya. Dan sebagai balasannya apabila mak sakit ramai yang datang menjenguknya dan bertanya khabar. Benarlah apa kata orang dulu-dulu, kita buat baik dengan orang, insya Allah orang akan buat baik dengan kita balik semula. Kami tak perlu sibuk-sibuk nak masak untuk orang-orang yang datang melawat mak, tapi mereka datang dengan juadah untuk dijamu bersama.

Aku bawa balik mak ke Shah Alam pagi Isnin untuk mengelakkan terperangkap dalam traffic terlalu lama, Abah dan adik-adik balik Tanjung Bidara untuk gotong royong berkorban, Mak tak banyak cakap semasa perjalanan balik, Mak cuba menyelesakan diri di dalam kereta sebab Mak tidak boleh duduk terlalu lama. Mak tidak tunjukkan yang Mak sakit, Mak lebih banyak termenung pada hari terakhir dalam hidupnya. Aku menjalankan tugas dan tanggungjawab aku seperti biasa, kemas katil, bagi mak minum dan tukar beg takungan pada perut mak, sebab dah terlalu basah pada bahagian gam. Mak juga sempat tersenyum bila lihat cucunya bermain basikal yang baru aku belikan untuk Iman, baru belajar mengayuh. Kami menunggu kepulangan Abah dan adik-beradik yang lain sementara aku pula mencari pampers mak untuk stok seminggu dua.

Tengah malam, tengah aku sibuk di hadapan laptop buat rutin harian aku, aku dapat panggilan yang Mak tidak bernafas lagi, aku suruh adik aku cek nadi dan rasa dengup jantung. Aku bergegas ke Shah Alam, aku dapat rasakan yang Mak dah takda sepanjang aku memandu. Allah sahaja yang tahu, dengan jarak 18km Kerinchi ke Shah Alam aku rasakan bagi jauh dengan aku tak tahu macam aku boleh memandu dalam keadaan aku separuh sedar dan mengigil. Aku tiba Shah Alam dan periksa Mak dan aku pasti yang Mak telah pergi selamanya cuba aku perlukan pengesahan daripada orang yang lebih pakar. Akhirnya, pasukan ambulan daripada Hospital Tengku Ampuan Rahimah datang untuk mengesahkan yang Mak telah pergi selamanya.

Mak, damailah Mak di sana
Mak, ketahuilah Along amat merindui Mak
Mak, Along tak puas lagi jaga Mak, 
Mak, Along tak penat lagi jaga Mak,


Mak, Along belum habis bercerita tentang cita-cita Along
Mak, banyak tempat yang belum Along bawa Mak jalan-jalan
Mak, Along belum puas bergambar dengan Mak, kejayaan Along yang telah kecapi
Mak, Along pasti akan rindu dengan doa-doa Mak yang sentiasa mengiringi usaha Along selama ini


Mak, doa Along sentiasa mengiringi Mak di sana
Mak, rehat dengan tenang di sana
Mak, tunggu Along di pintu syurga yea
Sebab, syurga Along dibawah tapak kaki Mak……







No comments: