Saturday, March 21, 2020

TAHUN 2020 TAHUN TULIS, TULIS DAN TULIS



Assalamualaikum WBT, lama rasanya tidak menulis dalam blog ini. Ada lagi ke orang menulis dalam blog? Lantaklah, ada aku kisah. Tahun 2020 dah masuk hujung bulan Mac dah, nak-nak pulak time kena kurung di rumah pasal isu Covid-19. So, macamlah dalam kepala fikir apa nak dibuatkan sepanjang tempoh kuarantin ini. Fikir punya fikir, terlintas nak update blog yang bersawang. Last duduk menaip blog pada tahun 2014

Aku just nak share dan juga salah satu latihan aku untuk dapatkan momentum untuk menulis dan terus menulis sebab tahun 2020 ini aku dah daftar sebagai PhD student di UPSI. So, untuk meneruskan kelangsungan dan mendapatkan skill menulis, nak tak nak aku kena mulakan dari satu point. Kenapa bila ambil PhD kena nak mula menulis? Bila baca peraturan akademik UPSI, syarat untuk bilangan perkataan dalam thesis perlulah 80,000 hingga 100,000 patah perkataan. Cuba engkau bayangkan apa aku nak tulis sebanyak itu?

So, bermulalah aku gunakan platform ini untuk aku buat sharing perjalanan PhD aku sepanjang tiga tahun yang perlu aku lalui. Mana tahu, akan dibukukan nanti sebagai panduan untuk yang bakal ambil PhD. Mungkin yang akan bertanya, awat sibuk nau nak abil PhD? Sedangkan title professional dah ada lepas itu kerja dan firma konsultan pun dah ada. Tak busy ke? Ada ke masa nak buat PhD? Pada aku yang pertama, kita harung jek dulu, kemudian kita adjust slow-slow. Aku dah rancang nak ambil PhD ini lima tahun lepas masa aku selesaikan Master di UM

Aku buat perancangna lima tahun 2015-2020, ada pillar yang tidak tercapai ada yang tercapai. No worries about that, just proceed what ever u have done before. So untuk tahun 2020-2025 aku perlu review apa yang patut diteruskan atau perlu pillar pencapaian yang lain. Aku dan buat perancangan lima tahun ini dah dua kali, 2010-2015 dan 2015-2020, so apa yang aku tulis seblum ini telah tercapai. Mimpi percumakan, so mimpilah, idamlah apa yang kau inginkan. Tiada yang melarang pun kecuali diri sendiri yang bagi seribu satu alasan.

Next post, aku cerita kenapa aku pilih UPSI untuk sambung PhD dan kenapa aku pilih Artificial Intelligence (A.I) sebagai wadah PhD aku.

Sekian, terima kasih
#day4  MCO Malaysia
21 Mac 2020

No comments: