Sunday, July 29, 2012

Dugaan Bulan Ramdhan






Pada sabtu lepas, satu kejadian telah berlaku di rumah keluargaku di Shah Alam. Macam tak percaya tapi ianya telah berlaku. Rumah mak abah aku telah terbabit dengan kebakaran yang melibatkan beberapa buah rumah. Padahal pagi tu mak ada sms ada balik ke Shah Alam ke tidak, aku memang tidak merancang untuk balik pada hari sabtu sebab aku ada seminar di IEM Petaling Jaya dan jadual wiken aku memang agak padat. Aku dapat panggilan dari abah yang mengatakan rumah telah terbakar aku bayangkan semua ahli keluarga yang tinggal di rumah tersebut. Abah punya cara telefon memang nada yang tak cemas, rilek jek bagitau rumah dah terbakar. Aku tak puas hati sbb bile dah jadi mcmtu mestilah kita jadi gelabah, aku mulalah pecut kereta aku yg aku tgh drive. Mcm biasalah KL jalan mana yg tak jem. Pastu dgn kerenah pemandu yang dok bersantai atas jalan raya. Aku mula memyumpah, membebel dgn kereta-kereta yang berda di hadapan aku. Bila aku tak dpt info yg jelas ttg kejadian aku mula gelisah dan tak tentu arah, bawak kereta dalam keadaan yg tak fokus...(cukup bahaya utk diri aku dan isteri aku, anak2 masa tu duduk dgn Nany di Kerinchi). Aku call adik aku kedua, nak tau lanjut kejadian tersebut, Iqbal plak yang angkat (suami adik aku). Aku tanya apa citer, dia jawab dah tgl rangka jerk..pergh berderau darah aku. Makin hilang fokus aku. Perjalanan aku dari KL ke Shah Alam tidak selancar seperti meluncur ais, tapi aku perlu segera ke rumah Shah Alam. Bila aku sampai jek dua tiga jentera Bomba dah siap memadamkan api. Aku terus p ke rumah dan lihat depan mata aku rumah yang aku membesar dari kecik ranap bahagian bumbung, aku lihat rumah jiran aku abis keseluruhannya. Dalam hati aku, aku bersyukur keluarga aku terselamat dan rumah tidak musnah keseluruhan. Tapi tak bleh duduk la sbb bumbung dah jahanam di jilat api, 

Aku rasa terkilan rumah yg dijangka siap untuk ubah suai bleh la digunakan untuk raya nanti, tapi malangnya hanya tinggal harapan jek. Rumah yang boleh mengumpulkan semua ahli keluargaku telah tinggal bangunan yang sepi tanpa penghuni. Aku tak dapat nk jangkakan bile boleh siap segala mcm prosedur tuntutan insurans rumah, ntahlah aku cuba untuk selesaikan masalah2 prosedur dan kerenah semasa tuntutan, jgn aku hilang sabar sudahlah. Inilah dugaan untuk keluarga kami semasa bulan Ramdhan, kami perlu sabar dan tabah untuk hadapinya. Moga ada hikmah disebaliknya, kesian aku tgk mak abah yang beria-ia nk ubahsuai rumah siap utk raya nanti. Sekarang kami akan beraya lompat melompat dari rumah adik beradik mak abah, pastu balik Shah Alam dudukla di rumah adik aku yang keempat di seksyen 24, nasib baik dekat bolehlah dijenguk rumah yang terbakar tu selalu. Kang ada yang penyangak dok cari duit raya dalam rumah tu. Maklumlah nak dekat raya ni, raya yg rajin cari duit raya. Kepada penyangak2 yang try aim rumah keluargaku kat Shah Alam siaplah kalau aku dapat korang tgh buat kerja2 menyangak, aku balun korang abis2. JANGAN AMBIL KESEMPATAN ATAS KESEMPITAN ORANG LAIN. KEPADA JIRAN2 SEKELILING TOLONGLAH BANTU KAMI PERHATIKAN SEKIRANYA ADA PERKARA YANG MERAGUKAN, HUBUNGI KAMI ATAU BALAI POLIS, JANGAN DOK TGK SAJE TANPA ADA TINDAKAN DARI KORANG. SEKIAN



No comments: