Tuesday, March 24, 2020

KENAPA UPSI DAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE???




Kenapa UPSI dan Artificial Intelligence (AI)? Pertamanya memang kedua-duanya bukan pilihan utama aku dalam meneruskan peringkat PhD sebab aku lebihkan pada melihat dan menilai reputasi sesuatu tempat dan juga minat aku dalam sesuatu bidang. 

Tapi bila aku jumpa kawan aku, pensyarah UPSI (sekarang jadi SV aku) masa lepak kat mamak jadi turning point aku ke UPSI dan A.I. UPSI ada menawarkan PhD yang bukan pendidikan (ini baru aku tahu) dan juga diskaun untuk staf yang sambung belajar. So, inilah salah satu sebab utama aku berpaling tadah ke UPSI, sebab kewangan aku kena pertimbangkan sebab bukan sahaja yuran tetapi kos-kos lain yang aku perlu hadap. Aku taknaklah ambil biasiswa atau pinjaman untuk tampung pelajaran aku, aku rela bayar sendiri supaya aku tidak terikat dengan mana-mana pihak

UPSI tempat aku bekerja, hari-hari aku datang UPSI (hehe kalau aku tak ke mana-mana lah). Kos perjalanan aku telah dibajetkan tiap-tiap bulan dalam kos dan tiada kos tambahan aku perlu top up untuk sambung belajar. Kalau nak hilang pun ada pergi library ke, jumpa SV ke, duduk bawah pokok di UPSI ke. Janji dalam kawasan, bila Pengarah cari adalah aku kat dalam radar. Aku tidak berkira sangat bab duit ini sebab boleh duduk kais-kais lagi (eleh yeke tak kira). Tapi bab MASA adalah keutamaan aku, sebab antara Perdana Menteri dengan aku, manusia paling buat-buat sibuk adalah aku. Takdelah dengan aku sambung PhD ini aku perlu cipta masa yang lain untuk aku uruskan secara inklusif

AI pulak, menda alah apa ini dalam hidup aku ini. Sebelum ini aku pernah dengar tapi tak pernah nak terokai. Bila bila zaman IR4.0 ini aku terfikir kenapa aku tidak ambil peluang untuk menjadi salah satu SME (subject matter expert) dalam bidang AI ini. Orang kata aku lari bidang dari apa yang aku ceburi selama ini. Eh! Jangan silap ek, AI ini aku jadikan tool untuk aku buat satu framework dalam pengurusan tenaga. Bukan ke bidang kau Mekanikal, Pengurusan Projek dan bukan minat kau dalam Construction Law? 

Mekanikal? Aku dah capai dalam professional aku (Ir.). Pengurusan Projek? Aku dah ada master masa di Universiti Malaya, Insha Allah tahun 2020 aku sit exam untuk Project Management Professional (PMP) pula. Construction Law memang aku minat tetapi aku boleh pergi laluan professional yang ditawarkan diluar dibawah AIAC. 

So, AI adalah satu term yang agak baru dan ianya agak popular sekarang ini untuk diterokai dengan data-data yang aku ada dan networking yang aku ada. Sebab SUSTAINABILITY dalam tenaga ini banyak sangat informasi dan teknologi dan aku harap ianya dapat membantu aku Graduate On Time (GOT) walaupun aku Part Time. Aku dah buat milestone untuk aku capai dan aku perlu dan harus laluinya

Buat isteriku tercinta dan anak-anak tersayang, doakan agar suami dan Papa dapat mengharunginya untuk masa depan kita yang lebih baik. Minta maaf  kalau tiba-tiba mood swing, muka ketat, jadi buang tebiat tiba-tiba. Maafkanlah ye...

Next, aku cerita pasal proposal PhD aku dalam A.I 

Sekian, terima kasih
#day7 MCO Malaysia
24 Mac 2020

No comments: