Wednesday, June 27, 2012

Pasca Temuduga HLP (Siri 1)

Hai hoi...selesai sudah interview aku untuk HLP, perasaan lega mula terasa. Aku try yang terbaik setelah hampir lima tahun tidak pernah hadiri temuduga. Banyak skill yang tidak aku praktikkan semasa temudaga tersebut. Memang terpikir tapi tak termampu nak keluar bila depan panel..hahaha. Salah satu faktor sbb aku sangat LAAPAAAAR ketika itu. Gile ko tak lapa, aku kuar umah kul630am utk elak jem punye pasal pastu nk cari lagi kawasasn lagi. Bayangkan darii waktu aku kuar umah samapi nombor giliran aku pada pukul 11.30am aku hanya minum nescafe jek esblm kuar umah. Mana tak menggigil badan aku, hormon konfinden pun tak dapat menguasai satu badan aku. Tu yang nebes jek, so untuk TIPS PERTAMA : SILA MAKAN SEBELUM PERGI TEMUDUGA. 

Aku rasa aku dah boleh hafal proposal aku ayat demi ayat sbb dari sebelum pergi temuduga aku dah baca dah bape ratus kali ntah. Tapi bile menunggu giliran tu aku rasa macam aku tak paham dengan proposal aku tu. Gile apa ke aku ni, proposal tulis sendiri pun tak paham. Aduyai, ini sbb hormon nebes aku menguasai hormon konfiden aku. TIPS KEDUA : KALAU PROPOSAL TU KIRANG TULIS SENDIRI TAKYAHLAH BACA BANYAK KALI, SEBAB IANYA AKAN MEMBUAT OTAK KITA SERABUT UNTUK SUSUN KATA-KATA DEPAN PANEL . Itu yang aku hadapi, cun dan lancar bile aku terangkan tentang proposal aku tu dengan sebutir2 ayat dalam proposal. Bila panel mula bertindak nakal dan mengusik kita semasa dok terangkan proposal kita tu dengan ayat potong tang korner.."Please proceed ur explanation using English".. terus macam stuck otak aku, ko bayang tgh bawak keta speed 240km/j tibe2 suruh tukar driver. Pergh kelam jap otak aku. 

Sikit punyer lancar A to Z aku cite tibe2 suruh tuning secara drastik. Memang aku cakap dengan panel. Please give 5 minutes untuk tarik nafas, so start dari situ explanation aku mula berterabur Ato Z to C to A to Z jadinya. (hahaha). TIPS KETIGA : JANGAN KO HENGAT PANEL TU SAMBUT KO DENGAN LOGHAT UTARA TU KIRA SELAMAT. SO KALO DIA CAKAP UTARA, PENERANGAN KORANG KENALAH DALAM ENGLISH YANG TERSUSUN. SO PROPOSAL TU BIARLAH KORANG WRITE UP DALAM ENGLISH...kalo deme cakap hang ni tak reti cakap bahasa melayu ke?hangpa bagitau panel tu...la tuan nape tuan tak khabaq awal-awal? penat lidah cheq tergeliat cakap omputih ni. So sesi temuduga HLP tersebut agak sedikit tidak stress bila korang mula ikut rentak panel....aku sambung kemudian yea...nak sampai dah train aku ni (cont'd)

 *Aku orang yang ke 5....dapat kul1130am bayang bape lama kene tunggu...

No comments: